Verkeer is interactie

Verkeer is interactie

04/20/2023 - 10:07

Het aantal verkeersdoden in West-Brabant is in een jaar tijd bijna verdubbeld. Van 23 slachtoffers in 2021 naar 43 vorig jaar. Dat komt door telefoon-, alcohol- en drugsgebruik achter het stuur, maar het is vooral de verkeersmentaliteit die achteruitgaat. Veroorzakers van ongelukken zijn veelal jonge automobilisten die zichzelf in het verkeer overschatten. BUas lector Paul van de Coevering, ging hierover in gesprek met BN DeStem.
Built Environment
  • Kennis

Er is sprake van een zorgwekkende tendens in het verkeer. Asociaal rijgedrag, korte lontjes en bovenal een mentaliteit van ‘mij overkomt niets’ leidde vorig jaar tot het hoogste aantal verkeersdoden sinds 2008. Brabant springt er in negatieve zin uit: hier stierven meer mensen in het verkeer dan in welke andere provincie ook. In West-Brabant verdubbelde het aantal verkeersdoden zelfs bijna.

Waarom Brabant ‘koploper’ is, is onduidelijk. Feit is wel dat de provincie veel N-wegen telt waar hard op wordt gereden. Een ongeval op zo’n weg is vaak vele male ernstiger dan in stedelijk gebied. 

Op zo’n N-weg moet de automobilist zijn aandacht erbij houden. Dat is nu net waar het vaak misgaat, weet Paul van de Coevering. ,,Ze zijn met alles bezig behalve met opletten op elkaar”, reageert de lector mobiliteit. ,,Verkeer is interactie. Je moet contact met elkaar hebben en niet met je telefoon. Daardoor gaat de algemene verkeersveiligheid achteruit. Dat is al langer gaande, maar gaat nu echt effect hebben.”

Zeker met de opkomst van de elektrische fiets. Waar de gemiddelde fietssnelheid vroeger op 15 tot 18 kilometer per uur lag, ligt die nu op 20 tot 25. Dan kun je op een kruispunt nog wel voorrang hebben, maar dan moet de automobilist jou ook aan zien komen. ,,Hogere snelheid en minder aandacht voor elkaar leidt tot meer risico's en ongevallen.”

De lector ziet daarin een mogelijke oorzaak voor het hoge aantal verkeersdoden in Brabant. ,,In grote steden moeten automobilisten meer opletten en daardoor liggen snelheden lager. Je moet met elkaar door het verkeer navigeren. In Brabant is meer afwisseling tussen drukke en rustige stukken en tussen hardrijden en afremmen. Daardoor kan de aandacht afzwakken.” Een van de oplossingen is volgens hem strenger handhaven. De pakkans moet omhoog, is zijn mening.

Ook aantal fietsdoden omhoog

Vorig jaar kwamen 291 fietsers om het leven op de Nederlandse weg, het hoogste aantal sinds 1996 toen met de registratie werd begonnen. Het aantal doden onder 75-plussers op de (elektrische) fiets steeg fors: van 94 in 2021 naar 150 vorig jaar. 

Volgens Paul van de Coevering nemen meer oudere fietsers deel aan het verkeer. Zij zijn kwetsbaarder en dus ook eerder slachtoffer. 

Dat herkent de politie Zeeland - West-Brabant. ,,Ze zien een paaltje niet of worden aangereden, vallen vervolgens, vaak met hun hoofd op de grond en overlijden daardoor", zegt Francesco Beterams van Team Verkeer. ,,Het zou goed zijn als die mensen een helm opzetten. Om er in ieder geval voor te zorgen dat een val niet leidt tot de dood.” 

Bron: BN DeStem