Tussen fiets en auto: hoe LEV’s onze mobiliteit veranderen

Tussen fiets en auto: hoe LEV’s onze mobiliteit veranderen

09/03/2025 - 15:09

Het LEV-consortium onderzoekt hoe lichte elektrische voertuigen (LEV’s) zoals e-bikes, e-scooters en microcars kunnen bijdragen aan de mobiliteitstransitie. Volgens Paul van de Coevering van Breda University of Applied Sciences (BUas) is de elektrische fiets inmiddels “ingeburgerd en begint de gewone fiets in populariteit te benaderen.”
Built Environment
  • Kennis

BUas ondervroeg 2000 mensen over hun gebruik van LEV’s. De resultaten tonen aan dat vooral de elektrische fiets populair is, terwijl andere voertuigen zoals microcars en cargobikes minder gebruikt worden. Van de Coevering merkt op: “In onze steekproef zijn er slechts enkele tientallen die een microcar gebruiken.”

Het LEVERAGE-project, geleid door BUas, richt zich op de informatiebehoefte van overheden en marktpartijen. Van de Coevering vertelt: “Voordat we ons voorstel indienden bij NWO, hebben we sessies gehouden met gemeenten en aanbieders van deelmobiliteit.” Hieruit bleek dat zij vooral willen weten hoe LEV’s beter kunnen worden geïntegreerd in het mobiliteitssysteem.

Een opvallende bevinding is dat e-scooters en e-bikes daadwerkelijk autoritten vervangen, ook in middelgrote steden zoals Breda. Van de Coevering zegt: “Wat me positief verraste, is dat e-scooters en e-bikes ook daadwerkelijk een deel van de autoritten vervangen.”

Toch zijn overheden terughoudend, vooral vanwege veiligheidszorgen. Van de Coevering legt uit: “Onze infrastructuur is dichotoom ingericht: één rijbaan voor auto’s en één voor fietsers. Maar inmiddels zijn er steeds meer voertuigen die daar tussenin vallen.” Hij wijst op snelheids- en massaverschillen op het fietspad, vooral met oudere e-bikegebruikers: “Oudere mensen hebben een tragere reactiesnelheid.”

Daarom onderzoekt BUas hoe oudere fietsers verkeerssituaties ervaren. Van de Coevering: “We laten ze bijvoorbeeld inhalen door een scooter, of confronteren ze met een tegemoetkomende cargobike.”

Tot slot pleit hij voor stimulerende maatregelen, zoals betere parkeerplekken: “In Antwerpen heb je bijvoorbeeld dropzones. Die zitten in bijna iedere straat.”

Lees het volledige artikel op Mobiliteit.NL
Auteur: Laura Houtenbrink