Opleiden van studenten belangrijke sleutel voor loopvriendelijke steden

Opleiden van studenten belangrijke sleutel voor loopvriendelijke steden

11/07/2023 - 08:55

Lopen is in. Gemeenten besteden meer aandacht aan voetgangersbeleid vanwege de positieve effecten van lopen op maatschappelijke doelen. Echter, dit bewustzijn ontbreekt vaak bij studenten, de toekomstige professionals.
Built Environment
  • Kennis

Ineke Spapé, emeritus-lector bij BUas, en landschapsarchitect Sandra Schuit pleiten voor betere opleidingen in dit opzicht. Lopen heeft diverse voordelen, zoals milieuvriendelijkheid, weinig ruimtebehoefte en positieve gezondheidseffecten. De auteurs benadrukken de noodzaak van meer aandacht voor lopen in het onderwijs.‘Lopen wordt te vaak gezien als een vanzelfsprekendheid,’ vertelt Ineke Spapé. ‘Alsof je er geen speciale maatregelen voor hoeft te treffen, maar dat is niet zo. Om onze steden en dorpen voetgangersvriendelijk te maken, zijn professionals nodig met een scherp oog voor lopen in al zijn facetten. Kwaliteit voor voetgangers raakt aan veel vakgebieden.’

‘Dat begint bij het goed opleiden,’ vult Sandra Schuit aan. ‘Jong geleerd is immers oud gedaan. In opleidingen wordt wel aandacht besteed aan de auto, het openbaar vervoer en ook steeds meer aan de fiets, maar aandacht voor het lopen is nog schaars. Onterecht, want gemiddeld gaat 18% van onze verplaatsingen te voet, in steden is dit aandeel nog veel groter. Het openbaar vervoer heeft maar een aandeel van 4%, terwijl daar veel geld en aandacht naar toe gaat.’

Ineke en Sandra stellen dat professionals met expertise in voetgangersbeleid cruciaal zijn voor het creëren van voetgangersvriendelijke steden. Het onderzoek’Lopen in het Hoger Onderwijs’ toont aan dat huidige opleidingen te weinig aandacht aan lopen besteden. De auteurs bevelen meer samenwerking tussen docenten aan, de ontwikkeling van netwerken, experimenteerruimte voor 'Tactical Urbanism', en het oprichten van een Learning Community waar studenten bijdragen aan stadsverbeteringsplannen met betrekking tot voetgangersbeleid.

Ze roepen ook professionals op om studenten te begeleiden in stages en afstudeeropdrachten, waarbij beide partijen van elkaar kunnen leren. In het kort, het artikel benadrukt de noodzaak om voetgangersvriendelijke stadsplanning te integreren in het hoger onderwijs en roept op tot meer samenwerking tussen docenten en professionals in dit domein.

Het onderzoek Lopen in het Hoger Onderwijs heeft aanbevelingen voor de City Deal en het Platform Ruimte voor Lopen opgeleverd. Benieuwd? Lees het hele artikel op de website van Ruimte voor Lopen.