Concurrentiestrijd en gebruikersmeldingen maken navigatie sneller en betrouwbaarder

Concurrentiestrijd en gebruikersmeldingen maken navigatie sneller en betrouwbaarder

10/01/2025 - 10:57

De maximumsnelheid op de Zuilense Ring is sinds een maand verlaagd naar 80 km/u. Toch tonen veel navigatiesystemen nog steeds 100 km/u, wat automobilisten in de problemen kan brengen.
Built Environment
  • Kennis

Het duurt het vaak enige tijd voordat wijzigingen zichtbaar zijn in navigatiesystemen. Wegbeheerders moeten de nieuwe snelheden officieel doorgeven, maar ook gebruikers kunnen via apps als Google Maps en Flitsmeister zelf actuele informatie toevoegen. Dat maakt deze platforms doorgaans sneller en actueler dan verouderde, niet-online navigatiesystemen in de auto.

Verkeersdeskundige bij BUas, Jeroen Weppner, legt uit dat de actualiteit van navigatiesystemen nauw samenhangt met de concurrentiestrijd tussen aanbieders als Google, Waze en TomTom. Hoe actueler hun informatie, hoe aantrekkelijker hun app, omdat gebruikers waardevolle data achterlaten. 

Weppner raadt automobilisten aan verschillende platforms te gebruiken om na te gaan waar updates het snelst worden doorgevoerd. De onderlinge concurrentie en het toenemende gebruik van community-based meldingen zorgen er volgens hem voor dat snelheidswijzigingen tegenwoordig veel sneller zichtbaar zijn dan vroeger. 

Weppner wijst ook op de toekomst: met de komst van zelfrijdende auto’s wordt het cruciaal dat wegwijzigingen razendsnel in systemen worden doorgevoerd. Een gemiste bocht of een niet-verwerkte snelheidsaanpassing kan dan direct gevolgen hebben voor de veiligheid.

Ondertussen beschikken steeds meer auto’s over verkeersbordherkenning via camera’s, die de actuele snelheid in het dashboard tonen. Toch worden die gegevens nog niet automatisch gedeeld met navigatiesystemen.

De waarschuwing blijft duidelijk: bestuurders moeten altijd zelf de verkeersborden volgen. Een verkeerde snelheidsaanduiding in de navigatie is geen geldig excuus bij een bekeuring.

Bron: Algemeen Dagblad, lees hier het volledige artikel